"הרוח שבחומר" כשהאומנות פוגשת את עיצוב הבית

by - אוגוסט 16, 2020

 "הרוח שבחומר" היא תערוכת קרמיקה שמתקיימת עכשיו ב-ID DESIGN בנתניה. דווקא בתקופה זו כשמוסדות התרבות והמוזיאונים נסגרים, זו הזדמנות להנות מאמנות במרחב הציבורי בחסות ID Design ואפילו לרכוש יצירות לבית כדי להמשיך להנות מהן ולעזור לאומנים להתפרנס כי ההכנסות מהמכירה עוברות אליהם במלואן.

"הרוח שבחומר", אסתי קסטרו
כשאמנות פוגשת עיצוב, אי אפשר להישאר אדישים, במיוחד כשמדובר במיזם חברתי בימי מיתון קורונה שהשפיעו קשות על ענף התרבות והאומנות. רשת ID DESIGN לקחה תחת חסותה אמני קרמיקה ובתערוכה נודדת שהתחילה ברמת גן, דרך חיפה ועד נתניה היא נותנת לאמנים במה וגם מקום להתפרנס. התערוכה, שכרגע מציגה ארבעה אמני קרמיקה, מאפשרת לכולנו להינות מגלריה שלא נופלת ממוזיאונים מובילים בארץ, בחינם, וגם לרכוש את פריטי האמנות אלינו הביתה. כל ההכנסות מהמכירה מועברות ישירות לאמנים וללא רווח לרשת ID DESIGN. זוהי חסות ותרומה של הרשת לאמנים בתקופה לא קלה זו. התערוכה התחילה ברשת בסניף ID DESIGN ברמת גן, עברה לחיפה ועכשיו מוצגת בנתניה עד סוף אוגוסט 2020. בהמשך, כנראה, תגיע גם לירושלים.
"הרוח שבחומר" תערוכת ב-ID DESIGN

אסתי קסטרו היא אוצרת התערוכה שנקראה "הרוח שבחומר" השואבת השראה מהיצירה הקדומה של הכד, אשר מוזכר כבר בסיפורי התנ"ך ושימש בתרבויות קדומות ככלי הנושא יין, קמח ומים חיים. הכד עובר לאורך ההיסטוריה שינויים עיצוביים והפך ברבות השנים לחלק מסמלי התרבויות השונות. לדבריה "החומר שהוא המרכיב הבסיסי המשותף, עבר ברוב היצירות תהליך התחלתי דומה - מגוש חמר הסב על האובניים או בין הידיים ועד האינטרפרטציה האישית של כל אמן  המציג את גישתו, תוך ליטוף וקימוט בצורה וצבע. התערוכה נולדה מתוך רצון לתת במה לאמנות הקרמיקה הייחודית הקיימת ומתפתחת בישראל והיא מאפשרת הצצה אל עולם צבעוני ומרתק של אמנות הקרמיקה העכשווית מזווית ראייתם של האמנים".
"הרוח שבחומר" יצירות של גיא ג'אנה ורני גילת

התערוכה ממוקמת בכניסה לחנות ID DESIGN בפולג נתניה ונושקת לחלון הזכוכית שבחזיתה. האומנות כאן משתלבת עם החוץ והאור הטבעי, והעוברים השבים גם יכולים להבחין ולהנות ממנה בחלופם על פניה. 
כדים של אסתי קסטרו ורני גיא ג'אנה

כבר בכניסה לחנות קיבל את פני קיר מלא יצירות של אסתי קסטרו, אוצרת התערוכה, אלו הם פסלי ראשים של דמויות לבנות עם שפתיים אדומות וארטיקים צבעוניים. זהו זכרון ילדות של אסתי של תקופה שחלפה. נראה לי שבתקופה זו כולנו רוצים לחזור לילדות, ללקק ארטיק ולשכוח מכל צרות היום. ובינתיים, תוכלו גם להצטלם פה על רקע הקיר, מבטיחני לכם שתקבלו הרבה לייקים!  אגב, גם אני הצטלמתי פה לאינסטגרם!



View this post on Instagram

Art for good כשאומנות פוגשת את עיצוב הבית כולם נהנים. "הרוח שבחומר" היא תערוכת אומנות שמתקיימת בבית ID DESIGN בנתניה. החנות מארחת ארבעה אומני קרמיקה לתערוכה להנאתכם, תוכלו גם לרכוש את היצירות כל ההכנסות יועברו לאומנים. את היצירות של אסתי קסטרו, פסלת וקרמיקאית שהיא גם האוצרת, תראו כבר בכניסה, וגם אתם תרצו סלפי ליד הקיר הזה. בפנים תפגשו יצירות של רחלי שרפשטיין, מעצבת מוצר, רני גילת, מעצב קרמי וגיא ג'נה, מעצב קרמי. תערוכה קטנה אבל יפה ומרגשת! התערוכה תתקיים בחנות עד סוף אוגוסט 2020. @iddesign_il @guyjana @esti.castro @ranigilat @studio_reish #art #design #exhibition #אומנות #תערוכה #עיצוב #israel #israeliart
A post shared by טלי שרון - Taly Sharon (@taly_sharon) on 


יצירות של אסתי קסטרו
עוד נחזור לאסתי שיצירותיה מוצגות גם בהמשך התערוכה, כי הדבר הבא שנתקלים בו הוא היצירות של רחלי שרפשטיין שהיא מעצבת מוצר. מיצג הכולל כפפות אגרוף מעוצבות וקופות קרמיקה (לי הן גם הזכירות מלחיות ופלפליות, הכל בעיני המסתכל). כפפות האגרוף גם הן אובייקט אייקוני מזוהה, אשר מנוטרל מהמשמעות המיידית שלו גם בסדרה זו כל יצרה זוכה לאפיון משלו. וכפפות האגרוף פה משדרות רוך ומגע של צבעוניות. מתחתיהן קופות בהשראת בובות המטריושקה המפורסמות כל קופה בעלת פתח שונה להכנסת המטבעות הלקוחה מעולם סימני המחשבון. לדברי רחלי "כל אובייקט המעוצב בסטודיו, מנסה להביא חוויה חדשה, לגרום לתהייה, להתבוננות ממושכת וליציאה לרגע מהשגרה"

יצירות של רחלי שרפשטיין
קופות "מטריושקה" של רחלי שרפשטיין


בהמשך, עבודותיו של רני גילת, מעצב קרמי, "בעבודותי אני מותח את הגבול בין אומנות לאמנות, צורה קלאסית שהופכת לעכשווית תוך כדי תנועה מתמדת המייחדת כל עבודה במינה". הוא לוקח את הכד המסורתי לשפה עכשווית כך שהוא מקבל אופי שונה כך שנראה נראה שהחומר עצמו שינה את אופיו מחומר למתכת. נראה שהחומר עצמו שינה את אופיו מחומר למתכת. רני משלב צביעה בעזרת מלחי מתכות המדגישה את מבנה הכלי. ומכיוון שפורצלן (המכונה מלך החומרים) הוא המרכיב העיקרי, רני מקפיד לשמור על אצילותו של החומר.
כדים של רני גילת

בעבודותיו של גיא ג'אנה שגם הוא מעצב קרמי אצל גיא רואים את התצורה המקורית של הכד שעליה הוא עושה שינוי יצירתי ועוטף אותו בפיגמנט טבעי (צובען טבעי) כמו בתקופת המקרא עם חומרי צבע שהופקו מעפר צבעוני וצמחים ובתוספת יוד ואשלגן בדרך לקבלת מראה אדמה. הייחודית ביצירותיו היא טכניקת הגילוף וגילוי שכבות בחומר.
כדים וקערות של גאי ג'אנה

כדים, גיא ג'אנה


בהמשך התצוגה חוזרים שוב אל אסתי קסטרו שגם רבות מיצירותיה מוצגות כאן. העבודות שלה הן מעבר לכלים ועיצובים, הם פסלים ואומנות. במבט על הכלים של אסתי נראה שבהמשך לנפח שנבנה על האובניים, אסתי מעניקה סיומת חריגה ומשנה את הצורה המצופה מהכד ומביאה לקצה גבול היכולת את החומר, ובכך מעניקה אופי שונה מהמבנה המסורתי. אסתי נותנת כבוד לכלים ומאפשרת לנו להכניס אותם לתחום העיצוב ואבזור הבית על ידי שימוש בצבעי פנטזיה (ורודים ועיטורי זהב) תוך שמור הראשוניות של הכלי. התרשמתי במיוחד מכדים בצורת בלונים, כדים וכלים שמזכירים לי חדר ליצנים בשילובי שחור וללבן שובי לב, ועוד. הגיוון אצלה בעבודות רב מאוד ויש כמה סדרות שונות שיכולות להשתלב במקומות שונים בבית.
כדים של אסתי קסטרו


כדים של אסתי קסטרו


יצירות, אסתי קסטרו

אסתי קסטרו, יצירה של כד

ובחזרה לגשמיות, ברוב היצירות תמצאו מחיר המוטבע בתחתיתן, זו ההזדמנות שלכם לקחת משהו מהרוח והחומר הביתה, שישתלבו בעיצוב הבית ויאירו את הבית בתקופה זו שאנחנו מבלים בין ארבעת קירותינו כל כך הרבה שעות.
אגב, רשת ID DESIGN התחדשה רבות לאחרונה ומביאה אלינו ריהוט ופרטי עיצוב מכל העולם, כמו איטליה, הולנד, ועוד. לאחרונה אף השתלבו בקולקצייה גופי תאורה אומנותיים במיוחד. הביקור בסניף נותן השראה הרבה מעבר לתערוכה, וחשק להתחדשות.
מידע
האמנים המציגים בתערוכה: רני גילת, אסתי קסטרו, רחלי שפרשטיין וגיא ג'אנה. 
התערוכה תתקיים בין התאריכים 7 – 31 באוגוסט 2020 ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
באולם התצוגה IDdesign, מתחם סיטי פולג, גיבורי ישראל 5 נתניה.
א' – ה': 20:00 – 10:00, ו' : 14:00 – 09:00
רשת ID DESIGN
אינסטגרם @ID DESIGN

You May Also Like

0 תגובות